Trolejbusy Škoda 9Tr byly vyráběny ve Škodě Ostrov mezi lety 1961 a 1981. Od roku 1962 byly trolejbusy tohoto typu provozovány i v Pardubicích, celkem jich bylo do roku 1981 zařazeno 79. „Devítky“ se během dvaceti let výroby dočkaly také mnoha změn a úprav. Trolejbusy dodávané do roku 1978 měly odporovou výzbroj, v letech 1979 až 1981 bylo zařazeno 22 trolejbusů s tyristorovou výzbrojí. Posledním dnem oficiálního provozu „devítek“ byl pátek 29. září 1995, k tomuto dni bylo z běžného provozu odstaveno celkem 7 posledních trolejbusů Škoda 9Tr – vozy čísel 304, 308, 311, 353, 358, 359 a 360. Trolejbus 358 byl původně převeden na výcvikové vozidlo, později proběhla jeho oprava a od roku 1998 slouží jako historický. Trolejbus 353 z roku 1979 vyjel do provozu ještě po oficiálním ukončení provozu – v pondělí 2. října 1995. Bylo totiž nutné pro jeho tehdejší řidičku, paní Lebedovou, upravit pedály trolejbusu 321. Trolejbus 353 byl poté zakoupen soukromou osobou, ale nadále zůstal stát ve vozovně Dopravního podniku města Pardubic. V roce 1997 se majitelem trolejbusu stal Pardubický spolek historie železniční dopravy. Ten provedl na vozidle opravu a o rok později, prakticky zároveň s trolejbusem 358, bylo možné potkat v Pardubicích i druhý historický vůz typu 9Tr. Od začátku historického trolejbusu však bylo možné oba trolejbusy snadno rozeznat, na trolejbuse 353 byl totiž zachován tmavší odstín červené barvy. A oba trolejbusy – 353 i 358 – jezdí v historickém provozu dodnes.

Pro trolejbus 353 byla v posledních letech jeho provozu typická linka č. 7. V neděli 28. září 2025 si tak můžete společně s námi připomenout již 30. výročí ukončení provozu těchto typických kulatých červených trolejbusů právě s trolejbusem 353 patřícím Pardubickému spolku historie železniční dopravy na současné trase linky 7.

Všechny informace o provozu historických vozideůl najdete na stránce Nostalgické linky.

28.9.2025 - Jízdy k výročí 30 let od konce provozu trolejbusů Škoda 9Tr - obrázek


Icons made by Freepik from www.flaticon.com