Nostalgické linky
Rok 2025 - akce historických vozidel
10.8.2025 - 65 let obsluhy zastávky Dukla, náměstí
Oblast místní části Dukla byla částečně obsluhována od zahájení provozu MHD v Pardubicích v roce 1950. Původně autobusy jezdily z Koněvova (dnes Zborovského) náměstí k nemocnici. Trasy linek se později měnily, v roce 1952 byl autobus nahrazen trolejbusem a o rok později byla trolejbusová linka prodloužena až do zastávky Dukla, vozovna.
V březnu roku 1960 byla obsluha Dukly výrazně rozšířena, se zavedením nové autobusové linky 8 začala být obsluhována zastávka Dukla, náměstí a ulice Jilemnického. V roce 1963 byla na dukelské náměstí prodloužena i linka 6. A i když se během let měnil průběh vedení linky, ať už cíleně či vlivem oprav komunikací a uzavírek, zastávka Dukla, náměstí zůstala lince 6 až do dnešních dnů.
Druhou událostí, kterou si připomeneme při historických jízdách v neděli 10. srpna 2025, je zavedení elektronického informačního systému. Před 30 lety, v roce 1995, byl elektronickým informačním systémem, tedy digitálními transparenty, zkušebně osazen první autobus – Karosa B 731 s evidenčním číslem 100. V té době se jednalo o natolik významnou událost, že vozidlo osazené tímto systémem bylo vybráno záměrně podle své zkušené posádky. A právě od roku 1995 byly všechny nově zařazené vozy vybaveny elektronickým informačním systémem (s výjimkou nočního autobusu s číslem 14 a tří ojetých trolejbusů ze sousedního Hradce Králové). Vnější informační panely vozidel se za posledních 30 let příliš nezměnily, ale jejich zavedení umožnilo zlepšit informování cestujících a lépe reagovat na provozní situace bez nutnosti upravovat desítky až stovky cedulí.
V neděli 10. srpna 2025 si společně s námi můžete projet trasu linky 6 přes Duklu, náměstí s historickým autobusem Karosa B 731 ze soukromé sbírky, a podívat se tak například na nejnovější konečnou Vápenka na jižní straně pardubického hlavního nádraží. Tento typ autobusu sice nebyl přítomen u zahájení provozu na Duklu, ale konečnou zastávku a trasu vozidla nám prozradí jeho digitální informační panely.
20.7.2025 - 20 let od modernizace trolejbusů 14Tr
První trolejbusy Škoda 14Tr byly zařazeny do pardubického provozu na počátku roku 1983. Do roku 1994 bylo zařazeno celkem 48 vozidel různých výrobních sérií, které se mezi sebou mírně lišily. Všechny vozy ale měly jednu věc společnou – k informování cestujících o lince a její trase sloužily klasické cedule. V letech 1995 až 1999 byly trolejbusy 14Tr dodávány v modernizované verzi označené 14TrM – tyto vozy se na pohled lišily především upraveným předním a zadním čelem a dosazením elektronických informačních panelů. Trolejbusy 14Tr jezdily v Pardubicích bez větších oprav, i když některé vozy prošly modernizací spojenou s dosazením digitálních panelů na trolejbusové dílně Dopravního podniku města Pardubic v letech 1998 až 2001. Původní trolejbusy 14Tr vybavené cedulemi byly postupně vyřazovány, ale po ukončení výroby trolejbusů ve Škodě Ostrov v roce 2004 nastala nejistá situace ohledně dodávek nových trolejbusů. Proto bylo rozhodnuto, že na některých vozech bude provedena generální oprava a celková modernizace. Opravu, při níž z původního trolejbusu zbyla prakticky pouze zadní náprava Rába, provedly Plzeňské městské dopravní podniky. Jako první byl modernizován trolejbus číslo 346, jehož generální oprava probíhala od října do prosince roku 2005. Tento vůz vyjel poprvé do provozu na linku 3 dne 3.3.2006. V letech 2006 až 2007 následovaly opravy vozů s čísly 341, 345, 342, 347, 348, 343 a 340. Generální opravou prošlo osm z celkem devíti pardubických trolejbusů Škoda 14Tr10/6, které byly zařazeny v roce 1991, cena za modernizaci jednoho vozidla převyšovala 5 milionů korun. Poslední z modernizovaných „čtrnáctek“ dojezdila v Pardubicích v červnu roku 2023. Drobnou zajímavostí je, že právě ten jediný vůz, který z 10. série pardubických trolejbusů 14Tr neprošel modernizací (vůz číslo 344) a byl vyřazen pro svůj špatný technický stav, přežil všechny své modernizované sourozence. Definitivně dojezdil na jaře roku 2025 v litevském Vilniusu, kam byl v roce 2008 prodán.
29.6.2025 - 65 let provozu autobusů na Hůrka a do Spojila
V průběhu roku 1960 byla tehdejší autobusová linka 6 prodloužena z konečné zastávky Na Židově do zastávky Hůrka, později k 1.12.1960 začaly autobusy zajíždět až do Spojila, který byl tehdy ještě samostatnou obcí. V roce 1961 byl Spojil připojen k Pardubicím, a změna byla v témže roce zaznamenána také v linkovém vedení. Místo linky 6 z nádraží zajížděla do této oblasti nově linka 4 ze Svítkova. V roce 1966 došlo k další úpravě, tentokrát byla do zastávek Hůrka a Spojil nejprve zavedena nová linka 12, k 1. listopadu 1966 byly ale trasy linek změněny, a obsluha zastávek Hůrka a Spojil připadla lince 9 jedoucí z Rosic. V letech 1973 až 1980 zajížděly do zastávky Hůrka také některé spoje linky 13. I když se z místní části Spojil k 1. lednu 1992 opět stala samostatná obec, autobusová linka 9 zde zůstala až dodnes. V letech 2004 až 2009 přibyla k „devítce“ také linka 19, která jezdila až do Sezemic, od 1. listopadu 2009 byly spoje do Sezemic převedeny pod linku 9. Poslední významnou trvalou změnou linky 9 bylo zkrácení na jejím druhém konci od 4. března 2018 z Rosic do zastávky Hlavní nádraží. A právě v trase Hlavní nádraží – Hůrka – Spojil se s námi můžete přijít svézt historickým autobusem Škoda 706 RTO z roku 1965 v neděli 29. června 2025 v odpoledních hodinách.
11.6.2025 - Druhé výročí vyřazení trolejbusů Škoda 14Tr
V podvečerních hodinách dne 11.6.2025 vyjede na trasu linky 13 historický trolejbus Škoda 14Tr číslo 311. Připomeneme si tím dva roky od ukončení provozu těchto ikonických trolejbusů v Pardubicích.
Tarifní podmínky pro nostalgické linky: speciální jednodenní jízdenka (pro kalendářní den) pro historické linky 30 Kč, dále platí i všechny krátkodobé a předplatní časové jízdenky. Osoby do 15 let a nad 65 let cestují v nostalgických spojích bezplatně.
23.5.2025 - Pardubická muzejní noc
V pátek 23.5.2025 se koná Pardubická muzejní noc. Při této příležitosti vyjedou historická vozidla MHD podle přiložených jízdních řádů.
Autobusy pojedou po trase Dukla, vozovna - Dukla, KD - Krematorium - centrum města - Hlavní nádraží - Rosice, nádraží a zpět, trolejbusy pojedou po trase Zámeček - centrum města - Zborovské nám - Dopravní podnik - Hlavní nádraží - centrum města - Zámeček.
Nasazeny budou dva trolejbusy Škoda 9Tr a tři autobusy Karosa.