Historie vlečného vozu
Osobní vlečné vozy byly v Pardubické městské dopravě využívány již od roku 1950. Jednalo se o typy Karosa D4, ke kterým se záhy přidaly i modernější Karosy B40. S těmito vozy jezdily v soupravách autobusy a po určitou dobu i trolejbusy. Autobusy s vlečnými vozy byly hojně využívány také v zájezdové dopravě.
Historicky třetím typem vlečných vozů byly zástupci typu Jelcz P 01 E, které byly od roku 1965 sériově vyráběné v Polské lidové republice a které brzy nahradily své starší předchůdce. Tyto přívěsy jezdily na linkách MHD v soupravách s pardubickými autobusy Škoda 706 RTO od roku 1966 do konce června 1977. Během následujících dvou let byly postupně vyřazeny a většinou prodány dalším provozovatelům. Dopravní podnik jich vlastnil celkem 10 kusů a není známo, že by se některý z nich zachoval.
Na konci 90. let 20. století bylo rozhodnuto obohatit park historických vozidel o soupravu autobusu s vlekem. Proto byl v roce 1999 zakoupen vrak autobusu Škoda 706 RTO, který byl našimi pracovníky restaurován a poté v roce 2003 uveden do provozu.
V roce 2000 byl zakoupen nepoužívaný vlečný vůz Jelcz P 01 E od Střední zemědělské a rodinné školy v Čáslavi a v červnu téhož roku byl přetažen do Pardubic.
Při pohledu do technického průkazu zjistíme, že prvním majitelem vozu, který byl vyroben v říjnu 1965, byl národní podnik ČSAD KNV Praha, dopravní závod Smíchov. Pod hlavičkou tohoto dopravce byl vlek provozován až do března 1974, kdy jej zakoupila Střední zemědělská technická škola v Čáslavi, kde přívěs sloužil k různým účelům a kde také zažil několik změn v názvu této školy.
Vlečným vozů byla v Pardubicích přidělována evidenční čísla v řadě od 1 do 12 bez ohledu na to, že stejná čísla nesly i autobusy. V současné době takový souběh v označení není možný, proto se při rozhodování o tom, jaké číslo náš nový vlek dostane, hledalo vhodné nízké volné číslo. A protože naše vlečňáky Jelcz P 01 E vyrobené přibližně ve stejné době měly čísla 1 a 5, byla zvolena pětka. Číslo 1 bylo totiž v letech 2001 až 2010 obsazené autobusem B 732.
Po celkové rekonstrukci do podoby, v jaké tato vozidla sloužila dříve v Pardubicích, byl v červnu letošního roku tento vlečný znovu uveden do provozu.
Vybraná technická data vozidla:
Počet míst k sezení | 30 + 1 |
Počet míst k stání | 12 (provoz historické soupravy bude bez míst k stání) |
Pohotovostní hmotnost | 3640 kg |
Maximální hmotnost | 6865 kg |
Celková délka | 6924 mm |
Délka s ojí | 8409 mm |
Celková šířka | 2500 mm |
Výška | 2865 mm |
Nejmenší poloměr zatáčení | 8,95 m |
Přípustná vlečná rychlost | 60 km/h |
Hlavní brzda | vzduchová přetlaková, působí na všechna kola |
Parkovací brzda | mechanická ruční, působí na zadní kola |
Karosérie | polosamonosná, některé díly jsou shodné s autobusem Škoda 706 RTO (resp. Jecz 043) |
Výška podlahy | 910 mm nad vozovkou (v nezatíženém stavu) |
Topení | nezávislé naftové, výkon 6000 kcal/hod. |
Větrání | jedna střešní klapka, posuvná okna, ventilátor topení |
Dveře | jedny jednokřídlé, mechanické (bouchací) |