Trolejbusy
Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi)
V roce 2023 bylo do provozu zařazeno celkem 10 trolejbusů Škoda 32Tr s trakčními bateriemi. Čtyři vozy mají baterie o standardní kapacitě, šest vozů potom menší baterie a mají tak kratší dojezd.
V roce 2024 bylo zařazeno dalších 10 kusů trolejbusů s bateriemi o standardní kapacitě.
Technické údaje
Délka 12 000 mm
Šířka 2550 mm
Výška přes sběrače 3370 mm
Výška podlahy 340 mm
max. rychlost 65 km/h
Obsaditelnost
Míst k sezení 30
Motory a elektrická výzbroj
Počet a výkon motorů 160 kW
Elektrická výzbroj Škoda IGBT
Napájecí napětí 600 V
Škoda 32Tr SOR
V roce 2019 bylo dodáno pět kusů trolejbusů Škoda 32Tr s novou karoserií od firmy SOR.
Technické údaje
Délka 12 000 mm
Šířka 2550 mm
Výška přes sběrače 3370 mm
Výška podlahy 340 mm
max. rychlost 65 km/h
Obsaditelnost
Míst k sezení 32
Motory a elektrická výzbroj
Počet a výkon motorů 160 kW
Elektrická výzbroj Škoda IGBT
Napájecí napětí 600 V
Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi)
V roce 2018 byly dodány čtyři kusy nízkopodlažních trolejbusů Škoda 30Tr v provedení s pomocnou trakční baterií, umožňující jízdu i na úsecích bez trolejového vedení.
Jedná se o dvanáctimetrový čtyřdveřový plně nízkopodlažní trolejbus, který Škoda Electric vyrobila společně s firmou SOR Libchavy. Vozidlo je určeno pro městskou hromadnou dopravu s provozem na napětí 600 nebo 750 V DC. Až na drobné vyjímky je provedení trolejbusu shodné s běžným typem 30Tr. Základním rozdílem je vybavení trolejbusu trakční baterií a poloautomatickými sběrači.
Trakční baterie
Trolejbus je vybaven trakční baterií, díky níž je schopen v rámci 1 cyklu jízdy mimo trakční vedení v úseku odélce 9 km, v provozních podmínkách linkového vedeni DPMP a.s., při průıněmě 30% výkonu topení prostoru cestujících, běhu klimatizace, a veškeré další běžné spotřebě provozní energie vozidla. Trakční baterie je umístěna ve schráně v zadní části trolejbusu a je spojena se zvláštním měničem umístěným ve střešní jednotce. Pro zajištění optimálních provozních podmínek je trolejbus vybaven nuceným vzduclıovým chlazením trakční baterie.
Základní parametry trakční baterie
Typ bateriových článků Nano Lithium Titanate
Počet modulů v sérii 26
Počet modulů paralelně 1
Jmenovité napětí 608 V
Množství instalované energie 42,1 kWh
Celková hmotnost baterií (bez bateriové skříně a chlazení) 745 kg ± 5%
Poloautomatické sběrače
Poloautomatická pneumatická sběrací soustava se sběrací hlavici pro klínový uhlík. Zajišťuje bezpečný a trvalý přenos elektrické energie při všech režimech jízdy v rozmezí výšky trolejového vedení od 3 800 mm do 6 200 mm. Sběrače jsou vybaveny mechanickými dorazy pro výškové aboční vychýlení, které umožňují jízdu trolejbusu vychýleného až 4,5 m od osy troleje. Základna sběračů nepřenáší vibrace a rázy na skříň vozidla. Řidič má na pultu k dispozici tlačítko pro stažení sběračů pod háky a také tlačítko pro připojení sběračů k trolejovému vedení v místech, kde je trolejové vedení vybaveno naváděcími stříškami. Zároveň je zajištěno automatické stažení sběračů při nežádoucím vypadnutí sběračů z trolejového vedení.
Základní parametry:
Maximální úhel natočení sběrače 155°
Maximální provozní vybočení trolejbusu od osy trolej. vedení (při výšce troleje 5500 mm) 4500 mm
Maximální pracovní výška 6200 mm
Minimální pracovní výška 3800 mm
Výška pro obsluhu Sběrací botky -1350 mm
Nastavitelná přítlačná síla botky sběrače na trolej: 70 - 130 N (při výšce sběrače 5,5 m)
Jmenovité napětí: 600 V, 750 V
Krytí IP 00
Jmenovitý proud 600 A
Škoda 30Tr SOR
V roce 2016 byly dodány tři kusy nízkopodlažních trolejbusů Škoda 30Tr s celovozovou klimatizací. Dalších 15 vozů bylo dodáno v roce 2018. Všechny jsou samozřejmě stále v provozu.
Jedná se o dvanáctimetrový čtyřdveřový plně nízkopodlažní trolejbus, který Škoda Electric vyrobila společně s firmou SOR Libchavy. Vozidlo je určeno pro městskou hromadnou dopravu s provozem na napětí 600 nebo 750 V DC. První trolejbus Škoda 30 Tr byl, podobně jako vozidlo Škoda 31 Tr, vyroben v roce 2010. Škoda Electric dodává do vozů veškerou elektrovýzbroj, která je uložena v kontejneru na střeše vozidla. Celková montáž tohoto dvounápravového trolejbusu se rovněž provádí v Plzni. Trolejbus může být navíc vybaven pomocným dieselagregátem, který je umístěn v zadní části vozu a umožňuje jízdu i v místech bez trolejového vedení. Asynchronní trakční motor a mikroprocesorově řízený napěťový střídač s možností rekuperace výrazně snižují energetickou náročnost na provoz vozidla a náklady na údržbu.
Komfort cestujících zvyšuje plná nízkopodlažnost vozidla a snazší nástup a výstup pasažérů je usnadněn pomocí tzv. kneelingu, kdy se trolejbus nakloní až k hraně chodníku. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění i přehledný informační systém. Nechybí ani vyklápěcí plošina pro vozíčkáře.
Technický popis
Délka 12 180 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 3 400 mm
Výkon 160 kW
Max. rychlost 70 km/hod
Celkový počet cestujících 104
Škoda 28Tr Solaris
V letech 2008-12 bylo dodáno 10 kusů těchto vysokokapacitních vozidel vyrobených firmou Škoda Electric a.s. z Plzně. Karoserie pochází z Polska od firmy Solaris Bus & Coach a.s.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka / šířka / výška | 14 590 / 2 550 / 3 490 mm |
Hmotnost | 14 000 kg |
Nástupní výška | 320 / 330 mm |
Maximální rychlost | 65 km/h |
Počet míst k sezení | 43 |
Počet míst k stání | 92 |
Průměr otáčení | 25 000 mm |
Nájezdový úhel | 7° / 7° |
Přední náprava | ZF AVN 132 |
Zadní náprava vlečená řiditelná | ZF RL 85A/N |
Trakční motor | Asynchronní 240 kW |
Trakční pohon | AC pohon s technologií IGBT |
Topení | Vodní s elektrickým výměníkem |
Manuální sběrače proudu, bez pomocného DG Mechanická manuálně ovládaná plošina pro invalidní cestující Karoserie plně nízkopodlažní SOLARIS.
Škoda 26Tr Solaris
V letech 2012-14 bylo dodáno 10 kusů těchto vozidel vyrobených firmou Škoda Electric a.s. z Plzně. Karoserie pochází z Polska od firmy Solaris Bus & Coach a.s.
Plzeňská Škoda Electric společně s polskou firmou Solaris vyrobila dvanáctimetrový plně nízkopodlažní třídveřový trolejbus s provozem na napětí 600 nebo 750 V DC. První trolejbus Škoda 26 Tr byl poprvé vyroben v roce 2009. Škoda Electric dodává do vozů veškerou elektrovýzbroj, která je uložena v kontejneru na střeše vozidla. Celková montáž tohoto dvounápravového trolejbusu se rovněž provádí v Plzni. Trolejbus může být navíc vybaven pomocným dieselagregátem, který je umístěn v zadní části vozu a umožňuje jízdu i v místech bez trolejového vedení.
Komfort cestujících zvyšuje plná nízkopodlažnost vozidla a širší uličky mezi sedadly. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění, klimatizace celého vozu, přehledný audiovizuální systém a vyklápěcí plošina pro vozíčkáře. Trolejbusy Škoda 26 Tr v několika českých městech, například vozidla pro Ostravu jsou navíc vybavena superkapacitory. Jedná se o úložiště energie vzniklé při rekuperaci trolejbusu. Uložená energie je následně využita při energetických špičkách, např. při rozjezdu vozidla. Snižují tedy spotřebu vozu. Trolejbusy jezdí také v bulharských městech Sofie, Pleven, Burgas, Varna a Stara Zagora.
Technický popis
Délka 12 000 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 3 450 mm
Výkon 160 kW
Max. rychlost 65 km/hod
Celkový počet cestujících 102
Škoda 24Tr
V letech 2006 - 2007 bylo do Pardubic dodáno šest trolejbusů typu 24Tr vyráběné firmou Škoda Plzeň. Tento nízkopodlažní trolejbus nahradil v nabídce firmy Škoda typ 21Tr po krachu výrobního závodu Škoda Ostrov. Již v roce 2004 byl krátce v provozu zařazen předváděcí prototyp tohoto typu vozidla unifikovaného s autobusem Citybus. Do pravidelného provozu byly dodány vozy s novou karoserií Citelis.
Tato vozidla byla pořízena z prostředků fondů Evropské unie, Statutárního města Pardubice a Dopravního podniku města Pardubic a.s. Cena jednoho vozidla je 9 189 000 Kč. Dopravní podnik nakoupil celkem šest těchto vozidel. Celková cena zakázky tak činila 55 175 000,–Kč bez DPH. Finanční krytí bylo zajištěno z prostředků Evropské unie do výše 75% celkových uznatelných nákladů, které byly čerpány ze Strukturálních fondů (SROP). Dále se na financování podílelo i Statutární město Pardubice, které přispělo částkou dva milióny korun. Zbylou částku hradil DPMP a.s. z vlastních zdrojů.
V roce 2024 byly všechny trolejbusy tohoto typu odstaveny po dodání nových vozů 32Tr.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Trvalý výkon motoru | 210 kW |
Délka/šířka/výška | 11 990 / 2 500 / 3 500 mm |
Délka se staženými sběrači | 12 860 mm |
Nástupní výška všech dveří | 320 mm |
Vnější obrysový průměr zatáčení | 22 600 mm |
Pohotovostní hmotnost základní | 11 500 kg |
Maximální nastavená rychlost | 65 km/h |
Počet míst k sezení | 30 |
Počet míst k stání |
Škoda 21Tr
Trolejbusy Škoda 21Tr dodával do Pardubic podnik Škoda Ostrov nad Ohří v letech 2000 až 2004. Celkem bylo těchto nízkopodlažních vozů dodáno patnáct. V roce 2018 bylo vyřazeno 7 nejstarších vozů, roce 2019 pak byly vyřazeny další vozy a poslední dva kusy na začátku roku 2021. Nyní již DPMP neprovozuje žádný vůz tohoto typu..
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka přes nárazníky | 11 760 mm |
Maximální šířka skříně | 2 500 mm |
Maximální výška skříně | 2 500 mm |
Maximální výška trolejbusu | 3 365 mm se spuštěnými a zajištěnými sběrači |
Rozvor náprav | 5 700 mm |
Pohotovostní hmotnost | 10 950 kg ± 3% |
Počet míst k sezení | 26 |
Počet míst k stání | 60 (cca 7 osob/m²) |
Nejvyšší provozní rychlost | 65 km/h |
Škoda 14Tr
Trolejbusy Škoda 14Tr dodával do Pardubic podnik Škoda Ostrov nad Ohří v letech 1983 až 1999. Celkem bylo dodáno 68 nových vozidel a další tři ojeté byly v roce 2001 zakoupeny z Dopravního podniku Hradec Králové. Trolejbusy výrobce průběžně modernizoval. Posledních 20 kusů dodaných v letech 1995-1999 už bylo od výrobce osazeno digitálními orientacemi. Drtivá většina posledních vozů byla vyřazena v letech 2018 a 2019. Jako poslední byl v roce 2023 vyřazen generálkovaný trolejbus číslo 345. Dva nemodernizované trolejbusy 375 a 376 byly vyhrazeny pro služební účely, v provozu zatím zůstává vůz 376. Jako historické vozidlo slouží trolejbus číslo 311.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Celková délka | 11 300 až 11 340 mm |
Šířka skříně | 2 500 mm |
Maximální výška trolejbusu | 3 410 mm se spuštěnými sběrači |
Výška podlahy nad vozovkou | 740 až 750 mm |
Rozvor náprav | 5 420 mm |
Pohotovostní hmotnost | 10 400 kg ± 5% (14TrM) |
Počet míst k sezení | 24 až 29 |
Počet míst k stání | 51 až 56 |
Nejvyšší provozní rychlost | 65 km/h |
Starší typy trolejbusů
V Pardubích jezdily v drtivé většině trolejbusy Škoda. Kromě zde uvedených to byly typy 7, 8 a 9Tr. Jedinou výjimkou byly čtyři ojeté trolejbusy Tatra používané v 50. letech. Podrobnější informace o historických vozidlech MHD najdete v sekci Zajímavosti, v rubrice Historická vozidla. V Pardubicích jsou zachovány dva vozy nejpočetnějšího typu českých trolejbusů - Škoda 9Tr. Další podrobné informace najdete na stránkách www.trolejbus.cz .
Seznam vozidel
Číslo | Typ | Rok výroby | Poznámka |
---|---|---|---|
323 | Škoda 26Tr Solaris | 2012 | nízkopodlažní |
324 | Škoda 26Tr Solaris | 2012 | nízkopodlažní |
325 | Škoda 26Tr Solaris | 2013 | nízkopodlažní |
326 | Škoda 26Tr Solaris | 2013 | nízkopodlažní |
327 | Škoda 26Tr Solaris | 2013 | nízkopodlažní |
328 | Škoda 26Tr Solaris | 2013 | nízkopodlažní |
329 | Škoda 26Tr Solaris | 2014 | nízkopodlažní |
330 | Škoda 26Tr Solaris | 2014 | nízkopodlažní |
331 | Škoda 26Tr Solaris | 2014 | nízkopodlažní |
332 | Škoda 26Tr Solaris | 2014 | nízkopodlažní |
333 | Škoda 30Tr SOR | 2016 | nízkopodlažní / klimatizace |
334 | Škoda 30Tr SOR | 2016 | nízkopodlažní / klimatizace |
335 | Škoda 30Tr SOR | 2016 | nízkopodlažní / klimatizace |
410 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
411 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
412 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
413 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
414 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
415 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
416 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
417 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
418 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
419 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
420 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
421 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
422 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
423 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
424 | Škoda 30Tr SOR | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
376 | Škoda 14Tr | 1997 | pracovní vůz |
400 | Škoda 28Tr Solaris | 2008 | nízkopodlažní |
401 | Škoda 28Tr Solaris | 2008 | nízkopodlažní |
402 | Škoda 28Tr Solaris | 2008 | nízkopodlažní |
403 | Škoda 28Tr Solaris | 2008 | nízkopodlažní |
404 | Škoda 28Tr Solaris | 2009 | nízkopodlažní |
406 | Škoda 28Tr Solaris | 2011 | nízkopodlažní |
407 | Škoda 28Tr Solaris | 2011 | nízkopodlažní |
408 | Škoda 28Tr Solaris | 2012 | nízkopodlažní |
409 | Škoda 28Tr Solaris | 2012 | nízkopodlažní |
425 | Škoda 32Tr SOR | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
426 | Škoda 32Tr SOR | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
427 | Škoda 32Tr SOR | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
428 | Škoda 32Tr SOR | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
429 | Škoda 32Tr SOR | 2019 | nízkopodlažní / klimatizace |
460 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
461 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
462 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
463 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
464 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
465 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
484 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
485 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
486 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
487 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2023 | nízkopodlažní / klimatizace |
488 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
489 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
490 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
491 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
492 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
493 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
494 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
495 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
496 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
497 | Škoda 32Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2024 | nízkopodlažní / klimatizace |
480 | Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
481 | Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
482 | Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |
483 | Škoda 30Tr SOR parciální trolejbus (s trakčními bateriemi) | 2018 | nízkopodlažní / klimatizace |